Som rejseblog kan man have langt mere indflydelse, end man aner!

rejseblog

Som rejseblog kan man have langt mere indflydelse, end man aner!

Vi har netop modtaget en mail (kan læses sidst i dette indlæg), som kort fortalt, er en mail fra de tyske ejere af ét af vores favoritsteder, som vi har besøgt 2 gange under rejser til Sri Lanka, og som nu indtrængende beder os om IKKE at sende flere børnefamilier derned! Overskriften på mailen siger det hele ”Danish kiddies invasion”!
Dette med begrundelse i, at de pludselig oplever, at være blevet et “familie-resort”, hvilket aldrig har været deres intention, og at anbefalinger af stedet dermed ikke stemmer overens med deres koncept. Vi er vildt overrasket over, at vi, som en lille dansk rejseblog, kan have SÅ stor negativ indflydelse på noget, som vi udelukkende har anskuet som værende positivt; nemlig gode anmeldelser!

Det ryster os. Vi har altid opfattet resortet som et skønt, stille og roligt paradis, men nu beskriver ejerne, at de oplever, at deres sted er overfyldt med danske børnefamilier, og at det dermed er gået fra at have været et roligt sted for alle, til pludselig at blive til en slags charterhotel på Tenerife (det er ihvertfald det billede, der ud fra mailen, dannes i det indre)!
Vi må ærligt indrømme, at det aldrig har været vores hensigt at have denne indflydelse, og at vi faktisk heller aldrig har tænkt over, at dette var den drejning, som vores positive anmeldelser af stedet kunne tage.

Jeg stiller derfor mig selv spørgsmålet, om vi, som bloggere, virkelig kan påvirke virksomheders strategier i retninger, som de ikke selv havde tænkt? Hvis dette er tilfældet, er det jo overordentligt vigtigt, at vi også afstemmer med de forskellige steder, vi besøger, at vi, hvis vi får en fantastisk oplevelse, også må markedsføre dem positivt. Dette naturligvis i overensstemmelse med deres planer, så vi i fællesskab kan hjælpe hinanden!

Vi troede – sådan helt oprigtigt –  at vi gjorde resortet en tjeneste, men vores fantastiske oplevelser af stedet, som vi selvfølgelig har givet udtryk for i flere positive anbefalinger på vores side, og som vores læsere ligeledes har givet udtryk for at have oplevet, har åbenbart vist sig at have en effekt, som resortet giver udtryk for, at de ikke ønsker. Vores anmeldelser af stedet har i løbet af de sidste 2 år fuldstændig ændret deres profil – UDEN at vi var klar over det!

Vi har derfor i dén grad fået en øjenåbner, som har medført, at vi bliver nødt til at forholde os lidt mere til, hvordan vi som bloggere influerer på tingene, og som også tvinger os til at forventningsafstemme med dem, vi skriver om. Naturligvis tænker vi over, hvad vi skriver, men jeg tror ikke, at jeg som sådan har tænkt over HVOR stor en betydning, man reelt kan have som en lille blog.
Mit udgangspunkt som rejseblogger har været, at de fantastiske oplevelser, som vi har haft, dem ønsker vi også at andre får mulighed for at få afprøvet. Jeg har derfor anbefalet et resort, som ikke direkte har bedt om kunder inden for min målgruppe – uden at jeg har tænkt over konsekvensen. Både for resortet, som pludselig bliver invaderet af kunder, som de ikke ønsker, men så sandelig også for vores læsere, som booker ferie på et sted, der pludselig er blevet omdannet til et “charterhotel”, og dermed ikke længere lever op til den beskrivelse, vi har givet af stedet, som værende rummeligt og stille og roligt. Værst af alt får nogle måske følelsen af ikke at være velkomne!
Vi er derfor nødsaget til fremadrettet i højere grad at tænke på de steder, vi besøger, som værende samarbejdspartnere, og derfor involvere dem i, at det vi gør, rent faktisk har en betydning – og om det i det hele taget er noget, de ønsker! Jeg er altså nødt til at forholde mig til, at jeg ikke blot længere er en lille blog, som skriver personlige beretninger fra de smukke steder, vi som familie besøger, men at jeg fra nu af og fremover også bliver nødt til at agere langt mere professionelt.

Jeg synes, at vi som bloggere – sammen med vores samarbejdspartnere – har et fælles ansvar for, og samtidig også bør have en stor bevidsthed om, hvordan vi arbejder med influencer marketing – på godt og ondt.
Lige som på alle muligt andre forretningsområder er det absolut fordelagtigt, at rigtig meget bygger på samarbejde og forventningsafstemning – ellers (har jeg netop erfaret!) er der risiko for, at vi gør mere skade end gavn. Selv som lille blogger er det altså vigtigt at holde sig for øje, at vi sammen kan få bygget en forretningsmodel op, som kan bidrage positivt til alle på lang sigt.
Jeg tror på, at anmeldelser fra ganske almindelige forbrugere i fremtiden vil have en større indflydelse, end vi overhovedet kan forestille os, og også skaber langt mere værdi i modsætning til de indimellem kunstigt og til tider uærligt fremstillede billeder, som virksomheder med store branding-strategier og enorme markedsføringsbudgetter er i stand til at lave – blot for at tjene penge! Folk vil i stedet have ærlige og oprigtige beskrivelser fra helt almindelige mennesker, som selv har erfaret ”in real life”, og som ikke skaber uægte og kommercielle billeder! Det er denne ærlighed vi skylder både vores læsere, samarbejdspartnere og os selv!

Det er vigtigt for mig at understrege, at på trods af, at jeg nu bliver nødt til at tænke mig selv som værende mere professionel i min tilgang, så vil jeg personligt under ingen omstændigheder give køb på mine værdier og min idealisme – heller ikke for at få ”smør på brødet”! Vi skal som bloggere turde være ærlige, og ikke være i ”lommen” på nogen! Som alle andre vil jeg naturligvis gerne tjene penge, men vigtigere er, at jeg kan se mig selv i øjnene!
Vi skal være ordentlige og troværdige hele vejen igennem – langt mere afhænger af denne ordentlighed, end vi aner! Vi influerer på langt mere, end vi forestiller os, og det skal vi tage alvorligt!
Derfor synes jeg også, at man bør overveje sit værdigrundlag, og lige en ekstra gang måske tænke over, om ikke man skal sige nej tak til at anmelde et produkt, man ikke kan stå inde for! Min tilgang er helt klart, at hvis jeg bliver inviteret på en rejse, eller bliver anmodet om at teste et produkt, så informerer jeg det firma, som har inviteret, om at jeg vil være ærlig i min anmeldelse af deres produkt, og ikke kan købes til falsk markedsføring. Alt andet ville – efter min mening – være at snyde de læsere, der har tillid til os!

Mailen fra resortet kan læses nedenfor – og på trods af at jeg i første omgang blev enormt chokeret, må jeg nu indrømme, at jeg i stedet bør takke for den tankemæssige forstyrrelse, som den affødte. Det er jo netop sådanne udefrakommende og uforudsete ting, som bidrager til, at jeg fortsat kan udvikle min rejseblog til glæde og gavn for forhåbentlig både mig selv og andre.

Sidder der nogen derude, som har input (enig eller uenig), så tag endelig fat i mig eller kommentér på indlægget – jeg synes, at debatten er utrolig vigtigt.

Mail fra Resortet

Danish kiddies invasion in X.X, Sri lanka

”Ayubowan, Mr. Michael Kammerlander – 

we – the German owners of X.X – write to you in dire need of a flooding invasion of Danish families with their flock of kids – due to probabely your (+ may be other scandinavian) recommendation/s in IT website or so of X.X as family resort.

We feel helpless here and are afraid to get further overran by Danish families with babies, toddlers + mass of Danish future youth/hope.

Mr. M. Kammerlander we pray to you and ask you urgently to change your comment(s) – we are not only a family resort!! and – hopefully you will understand – we don't want to get a kindergarden-resort and will loose consequently our “normal” guests (+ other guests without kids looking for relaxation, peace + silence). 

To survive 2017/18 and to offer this resort for further at least small groups of families with kids we changed our guests politics already –

for your kind attention:

from 01. of March we don't accept any kids below 6 years and we don't offer any extra beds or mattrasses anymore.

X.X offers for families only 1 NonA/C family cabana (2 kids possible), 2 Non A/C triple cabanas (each 1 kid) and 2 family A/C villas (each 2 kids) + 2 A/C triple rooms (each 1 kid).

Hence we ask you seriously to cancel your former recommendation and to announce/recommend our new politics/offers – sorry.

Sunny warm regards from X.X — 2 German owners of X.X

5 kommentarer til “Som rejseblog kan man have langt mere indflydelse, end man aner!”

  1. Det er da virkelig vildt… ? Tænk at god reklame kan vendes den vej rundt… men det er da også et kæmpe skulderklap til dig 😉

    1. Hej Tina.
      Ja, det er på en eller anden måde lidt modsatrettet 🙂 Blev selv meget overrasket – på både godt og ondt.

  2. Det er da virkelig vildt… ? Tænk at god reklame kan vendes den vej rundt… men det er da også et kæmpe skulderklap til dig 😉

  3. Lise Fastergaard

    Vi (familie med tre børn på 6,9,13) skal til Sri Lanka til sommer og har med stor fornøjelse læst jeres blog.
    Og har faktisk booket nogle overnatninger på netop dette sted. Vi har, efter at have læst mailen fra resortet, overvejet, om vi skulle finde et andet sted at bo…. Har på ingen måde lyst til at være et sted, hvor man kan føle sig uvelkommen. Men har dog valgt at holde fast i bookningen og lade det komme an på en prøve:-)
    Håber vi kan være der med 3 børn…. I følge Booking.com kan vi godt:-)

    Vi har diskuteret, hvorvidt det netop er jeres blog, der har bevirket dette boom i børnefamilier. Tænker der helt klart er flere faktorer, der spiller ind.
    1. Flere og flere rejser ‘backpacker-agtigt’ med små børn (og når man gør det, går man efter lige netop steder som dette, der også har pool.)
    2. Selv om vi ikke havde læst jeres blog, havde vi sikkert valgt Tangalle Cabanas og Villas pga. beliggenhed og ‘Thailand agtige cabanas’.

    Det var bare lige lidt tanker:-)

    1. Hej Lise.
      1000 tak for din besked og dine velovervejede tanker – jeg beklager mit sene svar.
      Jeg er helt enig med dig – der er SÅ mange faktorer, der spiller ind, og det er naturligvis ikke udelukkende vores anbefalinger, der har medført et stigende antal besøg af børnefamilier på stedet. Som du selv skriver, spiller det jo også ind, at flere og flere familier rejser ud i verden med rygsækken spændt bagpå – og hvor er det bare skønt :-)!
      Men ja, selvfølgelig spiller anbefalinger fra blogs også ind på valg af steder. De fleste ønsker jo netop at få råd fra andre, som har gjort sig personlige erfaringer, og det er bl.a. derfor, at mange blogs i dag har succes. Personligt synes jeg det er skønt, og jeg bruger også andres idéer og anbefalinger, når vi skal nye steder hen. Det er en ægte og ærlig måde at få anbefalinger på, da de personer, som skriver bloggen, jo som regel ikke er i “lommen” på nogen.

      Jeg ved fra PPC, at de har lavet undersøgelser om, hvorfra de danske børnefamilier pludselig kom, og det viste sig, at mange faktisk slog vejen forbi, fordi de havde læst vores blog. Det gør mig naturligvis mere end stolt 🙂 Fantastisk at erfare, at der er nogen, der har kunnet bruge vores erfaringer konstruktivt.
      Men ja; så må man jo også kunne bære det “spark” man får i måsen, når det viser sig, at det ikke har været deres ønske, at deres “målgruppe” udelukkende skulle være børnefamilier. Jeg skulle ihvertfald lige komme mig over chokket, og også lige have det vendt til noget, som jeg kunne forstå.

      I har meget at glæde jer til. PPC er et fantastisk sted – virkelig smukt – og personalet meget, meget venligt. Ejerne af stedet er specielle, men det er jo slet ikke sikkert, at de er der, når I holder ferie der. Jeg håber, at I får en uforglemmelig ferie – ikke kun på PPC, men i hele Sri Lanka 🙂

      De bedste hilsner fra Stine – og 1000 tak for dine tanker. Dejligt, at du har taget dig tiden til at skrive.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *